Besök på Kodcentrums kodstuga på Vittra Brotorp skola

Torsdagen den 27 november besöktes Kodcentrums kodstuga på Vittra Brotorp skola i Sundbyberg. Kodstugan vänder sig till barn i åldern 9 - 13 år och syftet är att lära barn att programmera.

Foto: Kodcentrum

20 barn var på plats i Kodstugan tillsammans med fem volontärer som instruerar och hjälper barnen. Barnen programmerar sina egna spel i Scratch med hjälp av uppdrag de får från volontärerna.

Scratch lär barnen att tänka kreativt, resonera systematiskt och ger barnen grunderna i hur programmering fungerar. I Scratch kan man programmera sina egna interaktiva berättelser, spel och animationer. Scratch är ett projekt av Lifelong Kindergarten Group vid MIT Media Lablänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Rektor för Vittra Brotorp Inger Tegelström kommer förbi Kodstugan och tittar på barnens arbete. "Jag är väl insatt i IT och hur man kan arbeta med tekniken som pedagogiskt verktyg i skolan. Så fort jag hörde talas om Kodcentrum ville jag att de skulle starta en Kodstuga här på skolan" säger Inger.

Det är helt gratis att delta i en kodstuga. Alla mellan 9-13 år är välkomna, oavsett skola, kön, ursprung eller kunskapsnivå. Barnen anmäler sig i förväg för att få en plats i en kodstuga. En termin pågår under 15 tillfällen, en gång i veckan, en timme, med uppehåll för lov- och helgdagar.

"Vi har en väntlista på elever som står på kö för att få börja, så intresset från barnen är stort" berättar Emelie Dahlström verksamhetschef för Kodcentrum.

Kodcentrum

Kodcentrum är en ideell förening som helt gratis introducerar barn och unga till programmering. Just nu har Kodcentrum verksamhet i Stockholm, Uppsala, Göteborg, Linköping och Umeå.

Varför programmering?

År 2020 kommer Europa att sakna 1.000.000 programmerare (enligt EU-kommissionen). Samtidigt går ca 160.000 ungdomar i Sverige arbetslösa idag och inget tyder på en vändande trend – därför startade Kodcentrum.

Kodcentrum vill stimulera barn och ungas intresse för programmering och bidra till att skapa förutsättningar för barn och unga att bli aktiva producenter istället för passiva konsumenter av digitala tjänster.