2016-07-04

Prins Daniel vid lanseringen av initiativet GEN-PEP

Foto: Henrik Montgomery TT

Måndagen den 4 juli deltog Prins Daniel i lanseringen av Kronprinsessparets initiativ Generation PEP för svenska barns hälsa. Lanseringen skedde vid ett seminarium i samband med Almedalsveckan i Visby.

Tillsammans med ledande svenska företag, stiftelser och ideella organisationer lanserades idag GEN-PEP, en icke vinstdrivande organisation med visionen att alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet och vilja att leva ett aktivt och hälsosamt liv. GEN-PEP arbetar för att sprida kunskap, inspirera och stödja såväl barn och unga, som föräldrar och andra vuxna i barns närhet.

I sitt inledningsanförande vid seminariet berättade Prins Daniel att Sverige är ett av Europas mest stillasittande länder och att andelen barn som når den rekommenderade mängden fysisk aktivitet, en timme per dag, är liten. Dessutom äter 75 procent av svenska barn för lite bär, frukt och grönt. Detta är en av våra största hälsofaror idag.

Stor utmaning

– Ambitionen med Generation PEP är att skapa engagemang och förändring för barns hälsa. Det är en stor och omfattande utmaning som ingen kan lösa på egen hand. Vi är glada att från start ha med oss många starka partners, och vår förhoppning är att bli fler, sa Prins Daniel, som tillsammans med Kronprinsessan är initiativtagare till GEN-PEP.

Lanseringen ägde rum den 4 juli på S:t Hansskolan i Visby. Utöver Prins Daniel medverkade folkhälso-, sjukvård- och idrottsminister Gabriel Wikström, Kalle Zackari Wahlström, Anja Nordenfelt, verksamhetschef för En Frisk Generation, professor Mai-Lis Hellenius samt professor Göran Bergström. Moderator för seminariet var Dilsa Demirbag Sten.

Målsättningen med initiativet är att engagera hela samhället för att tillsammans underlätta för barn och ungdomar att leva ett hälsosamt liv. Bakom satsningen står ett antal av Sveriges ledande organisationer, stiftelser och företag.

Relaterad information

Partners som kommer att driva initiativ inom ramen för GEN-PEP: Alla på snö, En Frisk Generation, Friluftsfrämjandet, H&M, ICA, Idrottsgalan, IKEA, MTG Sverige, Skolklassikern, Telia, Trivselledare och TV4.

Founding partners: Carl Bennet AB, CS Stiftelse för Nästa Generation, Familjen Erling Perssons Stiftelse, ICA, IKEA, Kronprinsessparets Stiftelse, Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond och Telia.

Knowledge partners: Folkhälsomyndigheten, Gymnastik- och Idrottshögskolan och Karolinska Institutet.

Supporting partners: Forsman & Bodenfors, McKinsey & Company, Mannheimer Swartling, Alumni, Awapatent och Stiftelsen Norrsken.