2022-05-31

Seminarium om ungas perspektiv på rörelsens betydelse för hälsan

Rörelsepaus under seminariet. Foto: Pillan Thelaus

Måndag den 30 maj deltog Kronprinsessparet på ett seminarium i Bernadottebiblioteket på Kungliga slottet för att samtala med gymnasieelever om hur man kan främja rörelse under skoldagen.

Foto: Pillan Thelaus

Generation Pep, Folkhälsomyndigheten, Skolverket, Sveriges Kommuner och Regioner samt, Friskolornas Riksförbund och Regeringens kommitté för främjande av ökad fysisk aktivitet vill stödja Sveriges skolor för att öka den fysiska aktiviteten. Under våren har piloter genomförs på ett antal gymnasieskolor där olika sätt att öka den fysiska aktiviteten under skoldagen testas.

Den 30 maj arrangerade Kronprinsessparets Stiftelse ett seminarium till vilket fyra pilotskolor bjöds in för att samtala om vad de har testat på sina skolor, vad utfallen blev och vilka lärdomar vi kan ta med oss.

Foto: Pillan Thelaus

Kronprinsessan Victoria höll ett öppningstal där hon bland annat sa:

Jag hoppas att vi alla som är här i dag ska få möjlighet att lära oss och inspireras, av varandra. För vi tränar inte bara för att må bra idag, utan också för att lägga grunden för att må bra i framtiden.

Seminariets moderator var komikern Kristina "Keyyo" Petrushina, känd från bland annat Bäst i Test och Let's Dance. De inbjudna skolorna var Katrineholms Tekniska College,
S.t Eriks gymnasiesärskola, Lindeparkens gymnasiesärskola samt Lindengymnasiet.

Foto: Pillan Thelaus

Seminariet inleddes med en digital quiz om fysisk aktivitet och hälsosam kost. Därefter följde en rörelsepaus ledd av elever från Lindengymnasiet i Katrineholm, som visade övningar som de genomför i klassrummet.

Foto: Pillan Thelaus

Under seminariet fick gästerna möjlighet att runt borden diskutera vilka aktiviteter de har testat på sina skolor och hur dessa aktiviteter har upplevts av elever och lärare.

Foto: Pillan Thelaus

Foto: Pillan Thelaus

Carolina Klüft, verksamhetschef för Generation Pep och tidigare elitidrottare, höll ett tal där hon delade med sig av sina erfarenheter av att använda musiken som verktyg för rörelseglädje och prestation. Därefter höll fyra elever från S:t Eriks gymnasiesärskola en danspaus.

Elever från S:t Eriks gymnasiesärskola leder en danspaus under seminariet. Foto: Pillan Thelaus

Avslutningsvis samtalades det runt borden kring sammanfattande lärdomar och tips till andra för att få in mer rörelse under skoldagen.